Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 4 Amanah
Tarikh : 28 Mac 2011 ( Rabu )
Masa : 8.40 – 9.40 pagi
Bilangan murid : 33 orang
Tema : Keluargaku Sayang
Tajuk : Membantu Amalan Terpuji
Fokus Utama :
8.1 - Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 2 ( i ) - Membina ayat majmuk daripada dua atau lebih ayat tunggal yang
diberikan.
Aras 3 ( i ) - Membina ayat majmuk dengan kata hubung.
Fokus sampingan :
5.1 - Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 ( i ) - Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal
dan ayat majmuk dengan intonasi yang betul.
11.1 - Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik tentang sesuatu
karya.
Aras 1 ( i ) - Meneliti perkara yang menarik dalam bahan yang ditonton atau dibaca.
Aras 1 ( ii ) - Menyatakan pendapat tentang perkara yang menarik.
Objektif :
Pada akhir pengajaran nanti murid-murid dapat :
1. Membina 5 ayat tunggal berdasarkan gambar yang diberikan.
2. Menggabungkan 5 ayat tunggal supaya menjadi ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
3. Membina sekurang-kurangnya 5 ayat majmuk dengan tepat berdasarkan rajah tukar ganti yang disediakan.
4. Menyatakan perkara menarik yang pernah dialami sewaktu membantu keluarga di rumah.
5. Memecahkan sekurang-kurangnya 4 daripada 5 ayat majmuk yang diberikan kepada ayat tunggal dengan jawapan yang betul.
Kemahiran bahasa :
• Kemahiran mendengar
• Kemahiran bertutur
• Kemahiran membaca
• Kemahiran menulis
Sistem bahasa
i. Tatabahasa - Ayat tunggal, ayat majmuk
ii Sebutan dan intonasi - ayat penyata
Pengisian kurikulum :
Ilmu - Pendidikan Moral
Nilai murni - Kasih sayang, bekerjasama
KBT - Pembelajaran kontekstual : mengaitkan pengalaman sedia ada, hidup
berkeluarga
Bahan Bantu Mengajar : LCD/ gambar, lembaran kerja, kad perkataan, skrip lakonan spontan
Pengetahuan sedia ada : Murid merupakan ahli dalam keluarga masing-masing. Mereka
telah mengetahui peranan ahli keluarga masing-masing.
FASA
|
ISI KANDUNGAN
|
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|||
Permulaan/
mencungkil idea
(5
minit )
|
Membantu
Amalan Terpuji.
Cth:
Situasi
di sekolah
-
membawa buku cikgu
-
membuang sampah
-
mengelap meja
-
menyusun kerusi
meja
Dll.
|
1.
Guru meminta beberapa orang murid memilih skrip lakonan spontan dan meminta
murid lain meneka perbuatan tersebut.
2.
Guru berbincang dengan murid
tentang aksi dan mengaitkannya dengan
tajuk pelajaran.
3.
Guru perkenalkan tajuk pelajaran
|
1.
Murid melakonkan aksi mengikut skrip
yang diberi dan murid lain meneka
jawapannya.
2.
Murid menyebut jawapan.
3.
Murid membuat perkaitan.
|
BBM:
Kad
skrip lakonan spontan
(rujuk
lampiran 1)
Kecerdasan
pelbagai;
Intrapersonal
|
Langkah
1
(7
minit)
|
Gambar
Tunggal
(Aktiviti
Di dapur)
-
mengambil cawan
-
mencucu pinggan
mangkuk
-
menggoreng sayur
-
memotong buah
tembikai
-
menyediakan
hidangan
|
1.
Guru memaparkan gambar tunggal tentang amalan gotong-royong dalam sebuah
keluarga ketika di rumah.
2.
Guru berbincang dengan murid tentang
gambar dan meminta murid ke hadapan kelas untuk menerangkan gambar.
3.
Guru meminta murid menyenaraikan aktiviti yang terdapat dalam gambar mengikut watak.
4.Guru
memaparkan jawapan penuh dan minta murid menyebut dan menyenaraikannya.
|
1.
Murid memerhatikan gambar dan menjawab soalan guru.
2.
Murid datang ke hadapan kelas untuk menyebutkan aktiviti mengikut watak dalam
gambar.
3.
Murid menyenaraikan jawapan secara lisan.
|
BBM:
LCD
Teknik/strategi
Penyoalan
secara terbuka kepada seluruh kelas dan individu
|
Langkah
2
(6
minit)
|
Binaan
Ayat Tunggal
-Ayat
Tungga ialah ayat yang terdiri drp 1 subjek dan 1 predikat.
Subjek Predikat
KN Aktiviti yang
dilakukan
|
1.
Guru minta murid secara rawak untuk menjelaskan maksud ayat tunggal dan
meneguhkan jawapan murid.
2.
Guru memberi penerangan tentang ayat tunggal dan meminta murid memberi fokus
pada paparan LCD yang disediakan.
3.
Guru menerangkan tentang subjek dan predikat dan memberi contoh berdasarkan
gambar.
|
1.
Murid menjawab berdasarkan pengalaman masing-masing.
2.
Murid mendengar
penerangan
guru dan menjawab soalan yang dikemukakan.
3.
Murid menyenaraikan contoh-contoh subjek
berdasarkan gambar
4.Murid
menyebutkan subjek seperti mana contoh yang diberi.
|
BBM:
LCD
Lembaran
kerja
(
rujuk Lampiran 2)
|
Langkah
3
10
minit
|
Membina
Ayat Tunggal
Cth:
Haidi
1.Haidi
mengambil cawan.
2.Haidi
berdiri.
Kakak
Haidi
1.kakak
Haidi mencuci pinggan.
2.kakak
Haidi mencuci mangkuk.
3.Kakak
Haidi menggunakan sabun.
|
1.Guru
memberikan tugasan ikut kumpulan dan meminta murid membina ayat tunggal
mengikut watak yang diberikan.
2.Guru
mengarahkan wakil murid untuk membentangkan
ayat masing-masing di depan kelas.
3.Guru
dan murid lain membuat penilaian
4.
Guru memaparkan jawapan penuh.
|
1.
Murid berbincang dalam kumpulan untuk membina ayat tunggal.
2.
Wakil murid/ kumpulan murid membacakan jawapan masing-masing.
3.Guru
dan murid lain membuat penilaian
4.
Murid membacakan ayat secara lisan.
|
Aktiviti
kumpulan
(rujuk
lampiran 2)
|
Langkah
4
15
minit
|
Kata
Hubung
Cth:
dan, sambil, sementara, lalu dll
Cth:
1.
Haidi mengambil cawan sambil berdiri.
1.kakak
Haidi mencuci pinggan dan mangkuk .
2.kakak
Haidi sedang mencuci pinggan dan mangkuk dengan sabun.
Dll.
|
1.Guru
memperkenalkan kata hubung dan meminta beberapa orang murid menyebutnya
berdasarkan kad perkataan yang mereka pilih.
Guru
mengaitkan kata hubung dengan pembentukan Ayat Majmuk.
2.
Guru menerangkan erti Ayat Majmuk dan menunjukkan beberapa contoh.
3.
Guru sekali lagi meminta murid membina ayat majmuk mengikut kumpulan dan
meminta wakil kumpulan membacakan jawapan masing-masing.
4.
Guru memaparkan beberapa contoh ayat majmuk yang gramatis dan meminta murid
membacanya.
|
1.
Wakil murid memilih kad perkataan dan murid lain menyebutkkannya.
2.
Murid membina Ayat Majmuk dalam kumpulan masing-masing berdasarkan watak yang
ditetapkan oleh guru.
3.
Wakil murid membentangkan jawapan masing-masing.
|
BBM:
Kad perkataan dan LCD
(rujuk
Lampiran 2)
|
Langkah
5
5
minit
|
Membina
ayat majmuk berdasarkan rajah tukar ganti
|
1.Guru
mengedarkan kertas lembaran kerja rajah tukar ganti dan meminta kumpulan
murid membin ayat.
|
1.
Murid membina ayat dan membacakan jawapan masing-masing.
|
BBM:
Kertas lembaran kerja.
(rujuk
lampiran 3)
LCD
|
Langkah
6
5
minit
|
Aplikasi
ayat dalam
unsur
bercerita
Tajuk
: Kenangan manis sewaktu membantu ibu bapa di rumah.
Cth:
mencuci kereta.
|
1.Guru
memilih murid secara rawak untuk
bercerita
di hadapan kelas.
2.
Guru dan murid memberi pandangan.
3.
Guru mencungkil unsur ‘membantu’ yang terdapat dalam cerita yang telah
disampaikan.
|
1.
Murid bercerita dan murid lain mendengar
cerita
tersebut.
2.
Murid membuat perkaitan.
|
|
Penutup
7
minit
|
Menjawab
soalan secara bertulis
Rumusan
-Apakah
kebaikan membantu keluarga?
-Apakah
keburukan kalau kita tidak
membantu
orang lain.
Kesimpulannya:
Membantu
adalah amalan terpuji yang perlu diamalkan dalam kehidupan kita.
|
1.
Guru mengedarkan kertas lembaran kerja dan meminta murid menjawabnya.
2.
Guru bersoaljawab tentang kebaikan amalan terpuji dan
keburukan
yang mungkin diterima seandainya kita tidak suka membantu orang lain.
3.
Guru merumuskan isi pelajaran dan menyelitkan unsur KBKK serta menggalakan
murid membuat aktiviti pengayaan.
|
1.Murid
menjawab soalan secara bertulis.
2.Murid
menjawab soalan guru dan membuat rumusan bersama. BBM:
Kertas
Lembaran Kerja
(rujuk
Lampiran 2)
|
KBKK
rujuk
Lampiran 4,5 & 6)
|